Η Σκέψη της Ημέρας
Αγάπη χωρίς προσκόλληση είναι Θεϊκή. Αυτό είναι Θεός.
ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ 3
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10 ΓΚΟΥΡΟΥ ΝΤΑΚΣΙΝΑ
Στα αρχαία
χρόνια ήταν έθιμο οι μαθητές με του που τελείωναν τα δώδεκα χρόνια της
γκούρου κούλα εκπαίδευσής τους σα δείγμα ευγνωμοσύνης προς τον γκουρού τους να του δίνουν γκούρου
ντάκσινα: ένα ζευγάρι ξύλινα σάνταλς (πέδιλα), μία ομπρέλα, βεντάλια και
διάφορα άλλα, όχι όμως χρήματα. Τι
μπορεί κάποιος να δώσει στον κύριο που διδάσκει Βέδες και Βεντάντα; Μπορεί
κανένα δώρο να είναι ισάξιο της σοφίας τους; Γκούρου Κούλα σημαίνει ότι οι
σπουδαστές έμεναν με τον γκουρού επί δώδεκα χρόνια συνεχόμενα χωρίς να
επισκέπτονται καν τα σπίτια τους. Προσέφεραν υπηρεσία στον γκουρού τους με το
να κόβουν ξύλα για την γιάγκνια, βοηθούσαν στις δουλειές τη γυναίκα του, την
γκούρου μάτα, είτε στο μαγείρεμα είτε στο πλύσιμο ρούχων κ.λ.π.. Η εκπαίδευση
περιοριζόταν σε μαθήματα που έπαιρναν από τον γκουρού και επεκτείνονταν στο να
παρακολουθούν αδιάλειπτα τον γκουρού τους
από το πρωί μέχρι το βράδυ στις διάφορες δραστηριότητές του, ώστε να
κερδίσουν έτσι την πρακτική εφαρμογή των διδασκαλιών του.
Στους
περασμένους χρόνους η καλλιέργεια του χαρακτήρα έπαιζε πρωταρχικό ρόλο στην
εκπαίδευσή τους. Η απλή παροχή εγκυκλοπαιδικής,
εγκόσμιας γνώσης είναι άχρηστη. Γι’ αυτό τα παιδιά στέλνονταν στα άσραμς
όπου ζούσαν σοφοί και άγιοι και διδάσκονταν πώς να εφαρμόζουν τη γνώση στην
καθημερινή τους ζωή. Το αποτέλεσμα αυτού
του εκπαιδευτικού συστήματος ήταν οι σπουδαστές να διακρίνονται στον καλό τους
χαρακτήρα και στην πειθαρχία. Ο Σρι Ράμα και τα αδέλφια Του έμαθαν τις τέχνες
στην Γκουρούκουλα. Στη Μαχαμπαράτα, οι Καουράβας και οι Πάνταβας ήταν με τον
γκουρού τους Ντρόνα. Ο Σρι Κρίσνα και ο Μπαλαράμα ήταν στην Γκουρούκουλα με τον
γκουρού Σαντιπάνι. Στο τέλος της μαθητείας τους ο Σρι Κρίσνα και ο Μπαλαράμα
θέλησαν να δώσουν γκούρου ντάκσινα. Η σύζυγος του γκουρού τους ζήτησε να φέρουν
στη ζωή το νεκρό παιδί της. Σεβόμενοι
τούτη την παράκληση έφεραν πίσω το αγόρι που είχε πεθάνει πριν πολλά
χρόνια. Ήταν τόσο αγνή και εγκάρδια η σχέση γκούρου και σίσυα (μαθητή) εκείνα
τα χρόνια!
Πώς είναι το
σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα; Ποιο το στάτους των δασκάλων και μαθητών; Οι
σχέσεις δεν είναι καλές εξαιτίας της απληστίας, της ιδιοτέλειας, του χρήματος,
της δύναμης και πολλών κεκτημένων δικαιωμάτων. Εν ονόματι δωρεών δέχονται πολλά
χρήματα για να εγγραφούν στο σχολείο. Όταν η ίδια η εκπαίδευση έχει πουληθεί
ποιο το καλό; Αν αυτό είναι το στάδιο της κοινής εκπαίδευσης, πόσο πολύ
προσεκτικοί πρέπει να είμαστε όταν αναζητούμε τη γνώση του Άτμα
Στην Γκίτα ο
Κύριος Κρίσνα λέει στον Αρτζούνα: «Βρίσκεσαι σε σύγχυση ακούγοντας πολλά
πράγματα. Σταμάτα τα όλα και πήγαινε σε αγίους και παραδώσου στα πόδια τους.
Μπορείς από αυτούς να μάθεις την τέχνη του ζειν. Παρατήρησέ τους και μάθε πώς
εκείνοι ζουν. Το μυαλό σου θα βρει τότε τη γαλήνη.» Η σύγχρονη εκπαίδευση δεν
φαίνεται να βοηθάει στο πώς να ζήσουν οι σπουδαστές τη ζωή τους, δεν τους
παρέχει τα απαιτούμενα εφόδια. Ο Άγιος Τιρουβάλλουβαρ λέει ότι πρέπει να ζούμε
σύμφωνα με τις αρχές που έχουμε μάθει και να εφαρμόσουμε τη γνώση που
αποκτήσαμε. Η εκπαίδευση είναι διαφορετική από τη ζωή.
Γι’ αυτόν τον
λόγο και ο Μπαγκαβάν Μπάμπα ξεκίνησε πρόγραμμα Μπαλ Βίκας για παιδιά ηλικίας
πέντε χρονών και πάνω. Σλόκας, προσευχές, μικρές ιστορίες και μπάτζανς εμφυτεύουν
αρετές στις ευαίσθητες καρδιές τους. Διδάσκονται ανθρώπινες αξίες για την
ανέλιξη όλης της κοινωνίας και κυρίως την πνευματική άνοδο των παιδιών τούτης
της τρυφερής ηλικίας. Στη Μαχαμπαράτα υπάρχει μια ιστορία με τον Εκαλάιβα. Ο
Εκαλάιβα γεννήθηκε από οικογένεια των κυνηγών. Πήγε στον γκουρού Ντρόνα να
μάθει την τέχνη της τοξοβολίας. Ο γκουρού, όμως, του αρνήθηκε γιατί δίδασκε
μόνο σε πρίγκιπες. Χωρίς να απογοητευτεί ο Εκαλάιβα τον θεώρησε γκουρού του,
του έκανε ένα άγαλμα και μπροστά στο άγαλμα έμαθε και ασκήθηκε στην τοξοβολία
με δικές του προσπάθειες. Σαν αποτέλεσμα έγινε ο καλύτερος τοξοβόλος. Μια μέρα
ο Ντρόνα τον είδε και θαύμασε την επιδεξιότητά του. Επειδή φοβήθηκε ότι θα
ξεπερνούσε τον αγαπημένο του μαθητή Αρτζούνα, του ζήτησε για γκούρου ντάκσινα
να του δώσει τον δεξί του αντίχειρα. Ο Εκαλάιβα χωρίς κανένα απολύτως δισταγμό,
έκοψε τον αντίχειρά του και το τον έδωσε.
Η σάντανα δε
γίνεται για λίγες μέρες και μετά τη σταματάμε για να τη συνεχίσουμε αργότερα.
Πρέπει να είναι συνεχής, αδιάλειπτη. Πρέπει να την τηρούμε μέχρι και την
τελευταία μας πνοή. Η σάντανα γίνεται για να απελευθερωθεί το Άτμα και η
γκούρου ντάκσινα ξεπληρώνεται μέχρι και την τελευταία μας στιγμή. Γι’ αυτό μην
επαναπαύεστε ότι έχετε ξεπληρώσει και ότι μπορείτε να ξεχάσετε τον γκουρού.
Αυτό δεν είναι δυνατόν. Πρέπει πάντα να θυμάστε: «Πρέπει να κάνω σάντανα γιατί
μόνον τότε θα ξεπληρώσω τη ντάκσινά μου.» Λέγεται ότι η γνώση που κερδίζεται
από τον γκουρού θα παράγει καρπούς μόνον όταν δοθεί η ντάκσινα. Με τη συνεχή
σάντανα ο μαθητής θα βρίσκεται πάντα σε επαφή με τον γκουρού του. Όταν ένας
σάντακα με θυμάται, τότε καταγράφει την σκέψη του στο δικό μου νου. Όσο με
σκέφτεται τόσο και ο δικός μου νους ανταποκρίνεται και τον θυμάται. Αυτό είναι
η Άτμα Σάκτι που διώχνει τα εμπόδια από το μονοπάτι του σάντακα και τον βοηθάει
να φθάσει τον στόχο του. Είναι το αποτέλεσμα μιας συνεχούς, αδιάλειπτης σκέψης
που φέρνει τη μεταμόρφωση.
Ζήτησα για
γκούρου ντάκσινα μια χωρίς καμιά διακοπή σάντανα. Κοινή αντίληψη είναι ότι αν
δοθεί η ντάκσινα στον γκουρού, τότε ο μαθητής δεν έχει πια καθήκον, αφού το
χρέος του έχει ξεπληρωθεί. Μπορεί, όμως, αυτό να εξισωθεί με το Άτμα Βίντυα που
ο γκουρού χορηγεί; Μπορεί να ξεχαστεί η αμοιβή εφόσον έχει πληρωθεί, η ντάκσινα
όμως την οποία εγώ ζήτησα δεν μπορεί να ξεχαστεί.
Όταν η Γκίτα με
ρώτησε, εγώ αμέσως απάντησα: «Σάντανα.»
Όταν κάθισα να γράψω γι’ αυτό, το θέμα ήταν πολύ βαθύ. Η Άτμα Βίντυα (Γνώση του
Άτμα) δεν είναι κάτι συνηθισμένο.
Το μικρό παιδί
Νατσικέτα έμαθε από τον Κύριο Γιάμα, το οποίο πήρε σαν γκουρού του, το Άτμα
Βίντυα. Ο Κύριος Γιάμα προσπάθησε να το δελεάσει υποσχόμενός του ότι θα του
παρέχει όλες τις χαρές του Παραδείσου. Ο Νατσικέτα αμετακίνητος είπε: «Όλα
τούτα είναι εφήμερα. Εγώ θέλω τον άφθαρτο πλούτο του Άτμα Βίντυα.» Η ακλόνητη πεποίθησή
του και η αποφασιστικότητά του τον έκανε
να κερδίσει αυτό που ήθελε. Είναι μια ιστορία από τις Ουπανισάδες. Μπορεί γι’
αυτόν το λόγο ο Σουάμι να μου ζήτησε να προσευχηθώ στον Κύριο Γιάμα, όταν έδωσα
τη μύηση στην Γκίτα.
Τα αληθινά
πλούτη δεν είναι υλικά αλλά πνευματικά. Ο πνευματικός πλούτος αποτελεί την
πραγματική μας ιδιοκτησία, είναι ο μοναδικός που μπορεί να μας δώσει αυτό που
πραγματικά θέλουμε. Δεν πρέπει να σπαταλούμε τον χρόνο μας. Εμπρός,
ανασκουμπωθείτε και αρχίστε να εργάζεστε
γι’ αυτόν τον σκοπό. Ο νους θα πρέπει να εξαγνιστεί. Όταν πλένουμε τα ρούχα μας,
χρησιμοποιούμε απορρυπαντικό, τα τρίβουμε, τα στραγγίζουμε και πετάμε το
λερωμένο νερό έξω. Τα στεγνώνουμε και για να φύγουν οι τσαλάκες χρειάζονται να σιδερωθούν με καυτό σίδερο. Τελικά
είναι έτοιμα για να φορεθούν. Παρόμοια και ο νους μας είναι σπιλωμένος και
λερωμένος με λύματα και ακαθαρσίες.
Είναι εύκολο να απομακρύνουμε, να
εξαφανίσουμε αυτούς τους
συσσωρευμένους από τόσες ζωές λεκέδες; Πρέπει να περάσουμε μέσα από
τρομερές δοκιμασίες για να καθαριστεί ο νους. Πρέπει να εξαγνίσουμε την καρδιά
μας με αυστηρές ασκήσεις για να μπορέσουμε να αφαιρέσουμε τις αμαρτίες μας και
το κάρμα. Ο Κύριος κατοικεί μόνον σε μια αγνή, αθώα καρδιά. Ο καθένας από μας
πρέπει να διορθώσει και να μεταμορφώσει τον εαυτό του. Όταν απαιτείται τόσο
σκληρή δουλειά για να πλύνουμε τα βρώμικα ρούχα μας, φανταστείτε πόσο πιο
σκληρά απαιτείται να εργαστούμε για να εξαγνίσουμε όλες τις κηλίδες που, ποιος
ξέρει από πότε, έχουν δημιουργηθεί! Το Άτμα Σανυάς θα είναι αποτελεσματικό
μόνον όταν καθαρίσει ο νους μας και εξαγνιστεί.
Ο Μπαγκαβάν
συχνά μιλάει για την ταπεινοφροσύνη τόσο του Κρίσνα όσο και του Μπαλαράμα. «Ποτέ
δεν προσπάθησαν, ούτε μία φορά, να αντιτεθούν και να παρέμβουν στις σκέψεις και
αποφάσεις του γκουρού τους. Ποτέ δεν αναρωτήθηκαν ούτε για την τακτική που
ακολουθούσε ο γκουρού τους μα ούτε και για τις εντολές του. Αν και οι ίδιο ήταν
Κύριοι και θησαυροί των Ουρανών και της Γης, σέβονταν και υπολήπτονταν τον
γκουρού τους.» Ποιος μπορεί να διδάξει τον Θεό και να γίνει ο γκουρού Του; Ο
Σρι Κρίσνα έγινε παράδειγμα για τους μαθητές. Μέσα από τις πράξεις Του ο Κρίσνα
έδειξε πώς ένας μαθητής πρέπει να επιλέξει τον γκουρού του, να
τον υπηρετήσει και να του δείξει σεβασμό και ευγνωμοσύνη.
Από τα παλιά
χρόνια οι άνθρωποι πίστευαν ότι σανυάς σημαίνει απάρνηση του σπιτιού και
απομόνωση στο δάσος. Και γι’ αυτό την φοβόντουσαν. Η Σανυάς ήταν συνώνυμη με
δάσος, αυστηρό ασκητισμό και πορτοκαλί ρόμπα. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει
λόγος να φοβόμαστε για τίποτα. Το μόνο
που χρειάζεται είναι να απομακρύνουμε την προσκόλληση, τη μοχακσάγυα. Η Αρχή
της Γκίτα είναι μοχακσάγυα. Η αληθινή αγάπη δεν θα ανθίσει μέχρι να φύγει η
προσκόλληση.
Όταν η αγάπη
περιορίζεται στην οικογένεια και μόνον, γίνεται φορτίο. Όταν διώξουμε αυτό το
φορτίο, τότε η αγάπη απελευθερώνεται και επεκτείνεται σε συμπαντική αγάπη. Ένας
σανυάσι δεν αποτελεί μέλος μιας οικογένειας και μόνον. Ανήκει σε όλον τον
κόσμο. Αν φύγει η προσκόλληση στην
οικογένεια, ανθίζει μέσα στην αγάπη για όλον τον κόσμο. Ο κόσμος αγαπάει αυτές
τις μεγάλες ψυχές που μοιράζονται την αγάπη τους με τους πάντες. Γι’ αυτό και
σεις διευρύνετε την προσωπική σας
θεώρηση των πραγμάτων!
Ο Κύριος Κρίσνα
εξήγησε μέσα από το δέκα οκτώ κεφάλαια της Γκίτα πώς να κερδίσουμε νίκη πάνω στις προσκολλήσεις.
Πρέπει να εφαρμόσουμε την Γκίτα και έτσι θα κατάγουμε νίκη επ’ αυτών. Μπορεί
μεν να απομακρύνουμε την προσκόλληση στις φυσικές μορφές, όμως υπάρχει
πιθανότητα να παραμείνουν κάποια κατάλοιπα προσκολλήσεων σε πιο ανεπαίσθητη
μορφή. Γι΄αυτό και ο Κύριος Κρίσνα συμβουλεύει να παραδοθούμε στα πόδια των
αγίων και σοφών που μπορούν να μας απελευθερώσουν τελείως από το φορτίο. Η
μεγάλη δύναμη που κατέχουν θα μας εξαγνίσει ώστε να ελευθερωθούμε. Παρά τις
δικές μας έντονες προσπάθειες, και τις προσευχές μα και την Χάρη του Κυρίου
υπάρχει ορατός κίνδυνος να παγιδευτούμε
από την προσκόλληση. Η Σάκτι Άτμα Σανυάς μάς απαλλάσσει από τέτοια παγίδα.
Θα δούμε την
χονδροειδή μορφή των επιθυμιών αλλά η λεπτοφυής τους μορφή είναι τόσο αδιόρατη,
που κρύβονται και από την όραση και από τη διάνοιά μας. Η χάρη του γκουρού
είναι που μετακινεί αυτές τις λεπτοφυείς μορφές προσκόλλησης. Αν και περπατάμε
στο μονοπάτι της Γκίτα και αξιοποιούμε τις διδασκαλίες της, το πέπλο της μάγια
δεν απομακρύνεται πλήρως. Θα μας εξαπατήσει. Όταν δεν μπορούμε να απαλείψουμε
αυτές τις αδυναμίες μόνοι μας, ο Κύριος στέλνει έναν κατάλληλο δάσκαλο να βοηθήσει τον αναζητητή που πολεμάει. Μόνον οι
θεϊκές δυνάμεις του δασκάλου μπορούν να μας απαλλάξουν. Να ένα παράδειγμα.
Κατά τη
μεταμόσχευση ενός φυτού μάνγκο τοποθετείται το μόσχευμα ενός υβριδίου σε μια
συνηθισμένη ποικιλία, η οποία στη συνέχεια μεγαλώνει και παράγει καλά φρούτα. Η
ποικιλία αυτού του μάνγκο έχει βελτιωθεί εξαιτίας της μεταμόσχευσης και τα φρούτα που παράγει είναι πιο εύγεστα
και περισσότερα. Με τον ίδιο τρόπο και ο απλός αναζητητής βιώνει μεγαλύτερη
μεταμόρφωση με τη συντροφία ενός γκουρού. Αυτός είναι ο καρπός Άτμα Σανυάς.
Μπορούμε να ξεπεράσουμε τη μάγια αν έχουμε την υποστήριξη μιας τέτοιας δύναμης
που ξεπερνάει τις ανθρώπινες προσπάθειές μας. Είναι η θεϊκή δύναμη της σάντανα
και όλων των αυστηρών πνευματικών ασκήσεων του δασκάλου. Αν και η Γκίτα μπορεί
να ακολουθηθεί πιστά από τον αναζητητή, υπάρχει κάτι που έχει απομείνει για να
κατακτηθεί. Όταν και αυτό επιτευχθεί, η σάντανά μας ολοκληρώνεται. Αυτό είναι
το Άτμα Σανυάς.
Οι Βέδες είναι
Σρούτι –Θεϊκές Αποκαλύψεις – με τον ήχο. Η σοφία πέρασε προφορικά στον γκουρού
και στη συνέχεια στο σίσυα μέσα από την παράδοση. Ο Σουάμι με έκανε να γράψω
γι’ αυτήν την ύψιστη σοφία. Αν και δεν έχουμε μελετήσει τις Βέδες και τις
Ουπανισάδες, μπορούμε να τις κατανοήσουμε μόλις φθάσουμε στην ολοκλήρωση της
σάντανάς μας μέσα από την αφοσίωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου